10 April 2011

"ia tidaklah seteruk itu"


Kata orang, jika sesuatu frasa itu kita ulang sebanyak empat puluh empat kali, akan menjadi doa.


ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu
ia tidaklah seteruk itu


Nah, sekarang sudah aku tambah lagi empat puluh dua.


Dan kata mereka lagi, doa yang paling senang diangkat ke langit, ialah doa orang-orang yang teraniaya.


Aku yakin, kita berdua masing-masing berasa teraniaya. Aku yakin juga, kau ada frasa kau sendiri yang kau ulang-ulang dalam hati. Aku tak kisah bagaimana bunyinya frasa kau. Membabikan aku pun, aku tak kisah. Aku sentiasa pilih frasa ini.


Iya, frasa ini bukan untuk menyedapkan hati aku, bukan untuk mendoakan aku. Ini adalah doa aku untuk kau. Aku harap, biar betapa teruk pun dugaan yang kau hadapi kerana aku,


"ia tidaklah seteruk itu"